בס”ד
שניאור מבודפשט – קבר ר’ ברוך- סוכה במדבר
Shneur of Budapest – The grave of Reb Baruch – Sukkos in the desert.
שיעור ג’ חוה”מ סוכות תשפ”ה
10/21/2024
Some brief notes and links:
1 – יקותיאל יהודה גרינוולד הרב – Rabbi Leopold Greenwald
Rabbi, soldier, researcher, historian and prolific writer.
Rabbi Leopold Greenwald in military uniform, ca. 1917, engaged in telegraph work at Serbian front during World War I.
(Note: not peeling potatoes)
https://en.wikipedia.org/wiki/Leopold_Greenwald
2 – Fascinating and tragic story of שניאור בן אפרים.
אימרה סרנצ’ש (בהונגרית: Szerencsés Imre) במקור שניאור בן אפרים או ז(ס)למן בן אפרים או שלמה בן אפרים. בלטינית היה שמו פורטונאטוס, כלומר “בר מזל” ומכאן שמו ההונגרי סרנצ’ש (בר מזל).
SZERENCSÉS, IMRE (Fortunatus ; 1460–1526?), Hungarian apostate; financial adviser to the royal house.
Monument in Hungary
When he arrived in Hungary he was compelled to convert to Christianity and he married a Christian woman of aristocratic birth, although many believe that he secretly remained true to Judaism.
קורות התורה והאמונה בהונגריא, p10
3 – Shneur’s sons request to be called up for an עליה by their father’s name.
4 – מהר”ם פדובה – Maharam miPadu. Reb Meir Ktznelenbogen.
See above for a list of his interesting descendants, e.g. Felix Mendelssohn.
Meïr ben Isaac, who was often called after his native town, was the founder of the Katzenellenbogen family. His mother Julia-Malka Luria was the granddaughter of Aaron Luria, founder of the Luria family and a descendant of Rashi. After studying at Prague under the well-known casuist Jacob Pollak, he went to Padua and entered the yeshiva of Judah Minz, whose granddaughter, Hannah, he afterwards married. He succeeded his father-in-law, Abraham Minz, in the chief rabbinate of Padua, which office he held until his death on 12 January 1565.
hi Gravestone in Padua
5 – His ruling in their favor.
המהר”ם מפדובה דן בשאלה כיצד יוכלו שני אחים, שאביהם היה שר וגדול שהשתמד, לעלות לתורה, שכן כעיקרון אין קוראים בשמו של משומד. עלתה אפשרות לקרוא על שם אבי אביהם הסב, אך גם פתרון זה לא נראה להם, ולפיכך פנו בשאלה זו. המהר”ם מפדובה השיב כי בשל כבוד הבריות של הבנים וכבודו של אביהם, יש בכל זאת לקרוא בשמו, וזאת כדי שלא יפגעו ממעשיו של אביהם המשומד, שהיה כאמור אדם חשוב, שלא ניתן להתעלם ממנו או לא לציין את שמו. לדעתו, כאן עולה נימוק דרכי שלום, שמחמתו יש לקרוא למשומד בשמו.[4]
6 -יקותיאל יהודה גרינוולד הרב – Rabbi Leopold Greenwald
His travels and discovery of an interesting grave in Solish – סעליש. His claim that it was the grave of the Alter Rebbe’s father.
7 – The rebuttal by many.
https://chabadlibrary.org/books/6502210003
See also soon to be published new edition of the בית רבי.
8 – Was Sukkos and the ד’ מינים observed in the מדבר?
The Rebbe’s says that it was not.
https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16075&st=&pgnum=594
9 – The פסוקים beginning with
אַךְ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאָסְפְּכֶם אֶת
תְּבוּאַת הָאָרֶץ תָּחֹגּוּ אֶת חַג יְהוָה שִׁבְעַת יָמִים בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שַׁבָּתוֹן וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי שַׁבָּתוֹן.
Mentioned the מורה נבוכים and הקדמה לפירוש המשניות להרמב”ם.
- The reason for the מצוות of the ימים טובים.
- ‘The Esrog from the time of יהושע’. Not from Moshe.
- The lack of a reason for the לחם הפנים. See this Shiur. http://www.shiurpoints.com/wp-admin/post.php?post=1854&action=edit
For a synopsis see ימות המשיח בהלכה from Rabbi Avrohom Gerlitzki. Vol 1 page 266.