Shiur Shkolim 12a – 24 Tamuz, 5784 – 7/30/24

BSD

Shkolim -12a

Tamuz 24, 5784 – 07/30/2024

A few short notes.

1- From the beginning of 12a to 13a we encounter pure קדשים topics with many basic principles addressed.

2- We discussed the two general types of קדושה in קדשים.

A – If someone is מקדיש an animal that can be brought on the מזבח it becomes קדוש קדושת הגוף .

Redeemer of Israel: Sacrifices and Offerings of the Law of Moses

Ditto for a cash הקדשה for the purpose of buying an animal that can be bought on the מזבח. The animal purchased achieves קדושת הגוף and will be indeed become a קרבן.

B – Anything other than the above is only קדוש קדושת דמים. That includes הקדש of say, gold, wood, real estate, non-kosher animals, kosher animals that have a מום. These assets go towards the בדק הבית.

3 – Our משנה deals with a case of an estate or a living gift that the donor was less than clear as to what exactly he had in mind. All he said was “all my assets are הקדש”.

The Simple Moves to Generate MORE MONEY! | Bill Gates - YouTube

When taking an inventory of the estate, the גזברים find items that are clearly fit only for בדק הבית. Like precious metals.

Essas criptomoedas são a nova aposta de Bill Gates; entenda – Money Times

However, the estate also included animals that are non-blemished and rare. Do these animals go into the קדושת הגוף  category and end up on the מזבח?

4 – The first case of the משנה discusses if they find proper קטורת in the estate. How קטורת made it into the estate we will see IYH at the next shiur.

Ketores - ulotka (dawkowanie, zastosowanie, interakcje) - KtoMaLek.pl

5 – A case where an animal that was a perfect fit for the מזבח, but the donor specifically said that it should go to בדק הבית. We discussed the גמרא in תמורה that one that does this is עובר בעשה ולא תעשה. However, it becomes קדוש, it goes towards בדק הבית, but it can never lose it’s attachment to the מזבח. So even after the גזברים must sell it to someone that needs to buy an animal for a קרבן and thus the animal eventually lands on the מזבח.

6 – Being that we are in בין המצרים, we spoke about the הלכה of walking around the בית המקדש and the מזבח where one would always turn to his right.

That would mean that upon entering the gates, even if, say, he needed to pick up an object that was just to the left of the gate, the person would need to start walking to his right and eventually make his way to the left.

Same applied to the מזבח- always walk to the right.

Keep traffic moving in its proper direction. A sign is an effective tool. - turn sign right turn symbol only sign X-R3-5R

We made mention that by making one right turn…. causes him to make four left turns! That’s 4 vs 1.

Would not making just one left turn be beneficial?

Perhaps the idea is that once you’re on the ‘right’ path the future ‘left turns’ are mitigated.

The Right Path

In other words – making a right because that is the הלכה, all  the resulting ‘lefts’ are Hashem’s issue to deal with.

Maybe.

BK commented that perhaps when walking around the מזבח one would always, out of respect, face the center. So in essence he would always be walking to his right.

However, doing that would cause his backside to be towards the היכל.

Requires further study.

We mentioned the רבינו בחיי who writes says that  ,משה רבינו when he came down from הר סיני holding the לוחות, he walked backwards!

ויפן וירד משה מן ההר – כתב רבינו חננאל מלמד שהיה משה פניו כלפי הענן וירד בדרך עליה מה עליתו פניו אל הענן שעל ההר אף בירידתו כן,


Synopsis:

בס”ד

שקלים דף י”א –  י”ב.

מותר הקטורת – Left over Ketores

 מעות הקדש – בנין חולין – בנין קודש – מעות חולין – קטורת  על המעות – קטורת חולין – מעות הקדש – קטורת החולין לאומנין – מעות הקדש לאומנין – קטורת קודש וחדשה.

המקדיש נכסיו. Estate

משנה

1- קטורת

רבי עקיבא – הקדש מתחלל על המלאכה. נותנים לאומנין בשכרן -Direct payment

בן עזאי – אין הקדש מתחלל על המלאכה. כנ”ל. מעות הקדש – בנין חולין – בנין קודש – מעות חולין – קטורת  על המעות – קטורת חולין – מעות הקדש – קטורת החולין לאומנין – מעות הקדש לאומנין – קטורת קודש וחדשה.

רבי עקיבא – למה זה שונה ממותר הקטורת? א- מגונה. ב – נכסי יחיד.

2- בהמה הראויה – Animals suited for the Mizbeach

רבי אליעזר – סתם הקדשות לבדק הבית. זכרים – ימכרו לצרכי עולה. נקבות – ימכרו לצרכי שלמים.

לקרבן ציבור אי אפשר שהרי לא באו ממחצית השקל. ‘אין יוצא מידי מזבח לעולם’.

רבי יהושע – סתם דברים הראויים למזבח הקדיש למזבח. ואפילו הנקבות התכוון לעולה.

זכרים – יקרבו עולות. נקבות – ימכרו לצרכי שלמים.

רבי עקיבא – רןאה אני את דברי רבי אליעזר.

רבי פפייס – במקדיש סתם צודק רבי אליעזר. במקדיש מפורש צודק רבי יהושע.

3- דברים הראוים לגבי מזבח, יינות שמנים ועופות.  Wine, oil and birds

רבי אלעזר – ימכרו לצורכי אותו המין, והמעות לעולה.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *