Shiur Shkolim 10b – 12 Sivan, 5784 – 6/18/24

בס”ד

Shkolim -10b

Sivan 12, 5784. 06/18/2024

Two short notes.

1- The משנה itemized what needs to be purchased with the מחצית השקל.

משנה: פָּרָה וְשָׂעִיר הַמִּשְׁתַּלֵּחַ וְלָשׁוֹן שֶׁל זְהוֹרִית בָּאִין מִתְּרוּמַת הַלִשְׁכָּה.

We discussed at length the complicated idea behind the שָׂעִיר הַמִּשְׁתַּלֵּחַ and the various explanation offered to understand this perplexing חוקה.

Mentioned the various attempts to decipher the famous cryptic אבן עזרא about  the שעיר לעזאזל.

Syndabockars lika värde. | Klyvnadens tid

“ואם יכולת להבין הסוד שהוא אחר מילת ‘עזאזל’ תדע סודו וסוד שמו כי יש לו חברים במקרא, ואני אגלה לך קצת הסוד ברמז: בהיותך בן  שלשים ושלש תדענו”

I will reveal a bit of its secret to you in a hint. When you are thirty-three, you will understand it.”

 What did the אבו עזרא mean with that? Is the number 33 a code to understand the שעיר לעזאזל? What was he hinting at?

Mathematician Cracks The 33 Problem HowStuffWorks, 54% OFF

We find ראשונים and אחרונים that put forth ideas decoding this אבן עזרא.

The classic explanation is from the רמב”ן that the אבן עזרא alluded for us to see ahead 33 פסוקים where we find the prohibition against sacrificing to demons. The תורה meant that this שעיר לעזאזל is not ח”ו in that category.

רמב”ן

ואני אגלה לך קצת הסוד ברמז בהיותך בן שלשים ושלש (אחרי ל”ג פסוקים יז ז) תדענו והנה ר”א נאמן רוח מכסה דבר ואני הרכיל מגלה סודו שכבר גלו אותו רבותינו ז”ל במקומות רבים אמרו בבראשית רבה (סה י) ונשא השעיר עליו (להלן פסוק כב) זה עשו שנאמר (בראשית כז יא) הן עשו אחי איש שעיר את כל עונותם עונות תם שנאמר ויעקב איש תם (שם כה כז) ומפורש מזה בפרקי רבי אליעזר הגדול (פרק מו) לפיכך היו נותנין לו לסמאל שוחד ביום הכפורים שלא לבטל את קרבנם שנאמר גורל אחד לה’ וגורל אחד לעזאזל גורלו של הקב”ה לקרבן עולה …וגורלו של עזאזל שעיר החטאת וכל עונותיהם של ישראל עליו

[In passing we mentioned attempts by some modern ‘thinkers’ that are ridiculous. Such as the idea the אבן עזרא alluded to the 33rd chapter in דברים. The problem is that the division of the תורה into chapters  (פרקים) in the 13th century ,was created way after the אבן עזרא passed away in 1167!]

Here are some of the texts pertaining to the above.

ויקרא טז, ח וְלָקַ֖ח אֶת⁠־שְׁנֵ֣י הַשְּׂעִירִ֑ם וְהֶעֱמִ֤יד אֹתָם֙ לִפְנֵ֣י יְהֹוָ֔ה פֶּ֖תַח אֹ֥הֶל מוֹעֵֽד׃

ספרות עם ישראל - ספרות עברית וספרויות בלשונות היהודים, אוניברסיטת בר-אילן - מודי כהן הלומד במחלקה, מקדיש פוסט לשיר של Shuri Hazan הלומד אף הוא במחלקה: לכבוד פרשות אחרי מות וקדושים אני

He shall take the two goats and set them before Hashem at the door of the Tent of Meeting.

אבן עזרא: ויאמר רב שמואל: אע״פ שכתוב בשעיר החטאת שהוא לשם, גם השעיר המשתלח הוא לשם. ואין צריך, כי המשתלח איננו קרבן, כי לא ישחט. ואם יכולת להבין הסוד שהוא אחר מלת עזאזל, תדע סודו וסוד שמו, כי יש לו חברים במקרא. ואני אגלה

לך קצת הסוד ברמז בהיותך בן שלשים ושלש שנים תדענו.

Rabbi Samuel says that even though it is written that the goat offered as a sin offering is to be offered to God, the goat that was sent was also offered to God. There is no need for this interpretation, for the goat sent into the wilderness did not serve as an offering since it was not slaughtered. If you are able to understand the secret that follows Azazel then you will know its secret and the secret of its name, for it has ‘companions’ in Scripture. I will reveal a bit of its secret to you in a hint. When you are thirty-three, you will understand it.

—-

רמב”ן:

והנה ר׳ אברהם נאמן רוח מכסה דבר,⁠ אבל אני הרכיל מגלה סודו, שכבר גלו אותו רבותינו במקומות רבים……

Now of Rabbi Abraham ibn Ezra it may be said that he that is of a faithful spirit concealeth a matter, and I will [not] be the talebearer who revealeth his secret, since our Rabbis of blessed memory have already revealed it in many places

ומפורש מזה בפרקי רבי אליעזר הגדול (פרקי דרבי אליעזר מ״ו): לפיכך היו נותנין לו לסמאל שחד ביום הכיפורים שלו יקריבו את קרבנם, שנאמר: גורל אחד לי״י וגורל אחד לעזאזל, גורלו של הקב״ה לקרבן עולה וגורלו של עזאזל שעיר החטאת, וכל עונותיהם של ישראל עליו, שנאמר: ונשא השעיר עליו וכו׳….

It is explained more clearly in the Chapters of the great Rabbi Eliezer: “The reason why they would give Sammael [i.e., Satan] a conciliatory gift on the Day of Atonement, was so that he should not annul [the effect of] their offerings, as it is said, one lot for the Eternal, and the other lot for Azazel, the lot of the Holy One, blessed by He, to be a burnt-offering, and the lot of Azazel to be ‘the goat of sin,’ bearing upon it all the iniquities of Israel, as it is said, And the goat shall bear upon him all their iniquities.

הנה רמז לך ר׳ אברהם שתדע סודו כשתגיע לפסוק: ולא יזבחו עוד את זבחיהם לשעירים (ויקרא י״ז:ז׳). והמלה מורכבת, וחביריה רבים.

Thus Rabbi Abraham ibn Ezra intimated to you that you will know the secret of [sending away the goat to Azazel] when you reach the verse, And they shall no more sacrifice their sacrifices unto the satyrs.

[Plus 35 פסוקים]

ויקרא יז, ז  וְלֹא⁠־יִזְבְּח֥וּ עוֹד֙ אֶת⁠־זִבְחֵיהֶ֔ם לַשְּׂעִירִ֕ם אֲשֶׁ֛ר הֵ֥ם זֹנִ֖ים אַחֲרֵיהֶ֑ם חֻקַּ֥ת עוֹלָ֛ם תִּֽהְיֶה⁠־זֹּ֥את לָהֶ֖ם לְדֹרֹתָֽם׃

They shall no longer sacrifice their sacrifices to the goat-demons after whom they stray. This shall be a statute forever to them throughout their generations.’

More on this next Shiur IY”H.

2 – The גמרא adds that another עבודה  paid with the מחצית השקל was the payroll for the people that taught the כהנים the הלכות שחיטה.

Laws of Shechita | Yeshiva Pirchei Shoshanim

We discussed the גמרא גיטין נז, ב  on the פסוק  in Tehilim כי עליך הורגנו כל היום.  Meaning that we, בני ישראל, give our lives away to הקב”ה.

One explanation of the גמרא is applies ‘when we learn הלכות שחיטה’ .

Rabbi Shimon ben Lakish says: This verse was stated in reference to Torah scholars who demonstrate the halakhot of slaughter on themselves, meaning that they demonstrate on their own bodies how ritual slaughter should be performed and occasionally injure themselves in the process. This is as Rava says: A person may demonstrate anything using himself to illustrate the act except for slaughter……..

As Rashi explains, when studying  שחיטה  , it may happen that the one holding the חלף to illustrate on how and where to שחט, may inadvertently poke himself with the knife.

Firsthand Lessons in Kashrut - Atlanta Jewish Times

The מהרש”א  says that just by studying these הלכות, and showing on yourself where to שחט,  causes ‘bad luck’ to come upon him! This is similar to the concept of אל תפתח פה לשטן.

And nevertheless we, בני ישראל, have מסירת נפש and do indeed study such הלכות!

This is perhaps the source of the  מנהג ישראל  when describing an illness of another, not to point on yourself the location of the illness.

4 – We mentioned הרב זויברמן ע”ה, the popular מגיד שיעור in Boro Park when he began מסכת יבמות  he prefaced:

רבותי  as the name implies, when studying יבמות, we will be dealing in this entire מסכת with a tragedy – a poor fellow who passed away without children.

We will constantly be saying: For example – ראובן passes away and leaves no children and now יבום kicks in and……

Mentioning that ראבן passes away, the מנהג is to add:

לא עלינו

השם ירחם

רחמנא ליצלן

חס ושלום

נישט אויף אונז געזאגט

Etc.

However, concluded הרב זויברמן , I will say it now once for the entire מסכת !

We are dealing with a person that passed away , לא עלינו  ,  השם ירחם  , רחמנא ליצלן

חס ושלום,  נישט אויף אונז געזאגט……..

5 – The חתם סופר prior to learning מסכת יבמות and  חולין would fast to counter the bad מזל that mey be aroused ( חס ושלום לא עלינו…) with הלכות שחיטה and יבום.

ספר הזכרון עו. .

ומסיימין בטוב – יגדיל תורה ויאדיר

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *