BSD
Sukkah 54b-55a
Elul 19, 5783. September 5, 2023
Brief notes on the topics we discussed:
1 – Yom Kippur occurring on Friday or Sunday. Based on our set calendar this cannot happen.
The calendar we use was set up by Reb Hillel II, approximately in the year 4119 or year 359 CE. [AKA as the Common Error….]
Even before the establishment of our calendar, when Rosh Chodesh was based upon actually seeing the new moon, some say that it never happened for Yom Kippur to fall out on Friday or Sunday.
Others say it did and have multiple Mishnayos supporting their opinion.
2 – These ‘others’ are called the “אחרים” in our גמרא. That is a code name for Reb Meir, who says that although it’s a mitzvah to do both – come to testify the sighting of the new moon and for the בית דין to deliberate if to accept this testimony, the calendar was always uniform.
One month had 30 day and the next had only 29 days, the one following had 30 and the next 29. This never changed. Thus Yom Kippur did occasionally occur on Friday or on Sunday.
3 – The obvious question: if this system was set in stone, 30, 29, 30, 29 there would be no need to send out שלוחין to notify when ראש חודש was established. Once one had a starting point it would follow a steady pattern to eternity! There never was a doubt if the month had 29 or 30 days.
Berel M phrased it better: Why was there a יום טוב שני של גלויות?
4- So far the only one we found that raises this question is the פני יהושע in ראש השנה.
18, a.
במשנה על ששה חדשים השלוחין יוצאין. ולכאורה אתיא הך מתניתין דלא כאחרים דלדידהו אין בין שנה לשנה אלא ד׳ ימים בלבד ולעולם כל החדשים א׳ מלא וא׳ חסר א״כ מה צורך לשלוחים וזה תימא גדול דהיאך שייך פלוגתא בדבר ידוע שהיו עושין תמיד בכל שנה ושנה ששה פעמים. וליכא למימר שלא נשנית משנה זו דשלוחין אלא לאחר שנקבע הלכה דלא כאחרים. הא ליתא שהרי אף בזמן הבית היו רגילין לשלוח שלוחים כדקתני מתניתין ואחרים בתר הכי דרי דרי הוי והדרא קושיא לדוכתא דלא אשכחן פלוגתא בדבר מפורסם כזה וכדפריך הש״ס להדיא בכמה דוכתי מכדי ברכות והבדלות אנשי כנסת הגדולה תקנינהו ליחזו היאך תקנו והיינו משום דלא שייך פלוגתא בכה״ג בדבר קבוע ומפורסם
To be continued.
5 – Our גמרא discusses the various ways that visitors in the בית המקדש would realize that the בית דין had established that today as ראש חודש.
5 – We mentioned the Munkatcher’s (original and retraction) concerning a few words in Rashi.
ואף על פי כן אינן נמנעים מלשמוח שמחת מלכם
Originally he wrote that they were written by the censor. He subsequently changed his mind and concluded that Rashi did indeed write these words.