BS”D
Sukkah 45b
Mar-Cheshvon 28, 5783. November 22, 2022
1 – We began with the Gemara that follows the Mishna where it identifies a particular area (Kalania or Motza) right outside Yerushalayim that was designated as (what is called today) a ‘Free Zone’. Meaning that goods that enter this assigned zone are exempt from taxes.
We mentioned the famous tragedy of the plane that a terrorist bomb blew up that was carrying many Jewish people that travelled regularly to a Free Zone in Panama. Interestingly, this Free Zone city is also called Colon!
“Most of the 21 people killed were Jewish businessmen operating in Panama’s Colon Free Trade Zone”.
Alas Chiricanas Airlines Flight 00901
הי”ד.
2 – The Gemara describes the long ערבות that were placed at the side of the מזבח and ‘hovered’ ‘a full אמה over the top’. Being they were 11 Amos in length, they were placed on top of the יסוד to accomplish this overhang of 1 אמה.
1 + 5 + 3 = 9. Plus 2 to create the overhang. Due to the horizontal angle of the ערבות it needed to be placed on the יסוד.
3 – The Gemara continues with various explanation of the פסוק
.״אִסְרוּ חַג בַּעֲבוֹתִים עַד קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ״
One is:
כׇּל הָעוֹשֶׂה אִיסּוּר לֶחָג בַּאֲכִילָה וּשְׁתִיָּה, מַעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִילּוּ בָּנָה מִזְבֵּחַ וְהִקְרִיב עָלָיו קׇרְבָּן, שֶׁנֶּאֱמַר: ״אִסְרוּ חַג בַּעֲבוֹתִים עַד קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ״.
Rashi, in his first explanation says that the Gemara is referring to the eating and drinking on Yom Tov. Meaning to say that one should ensure that the Yom Tov is enjoyed in a festive was by eating and drinking.
The Maharshah wonders, if it means just consuming food, then how does the word אסרו, which generally means binding, constraining or limiting, fit in.
He suggests that it refers to the constraint of not over indulging and getting too drunk!
לפרש”י לשון איסור לא ידעתי לפרש. ולולי פירושו נראה דאיסור כמשמעו שעושה לו איסור וגדר במצות אכילה ושתיה בחג דהיינו שלא לאכול אכילה גסה ושלא ישתכר יותר מדאי שאינו לש”ש והרי אותו מותר שלא אכל ושתה נחשב לו כאילו בנה מזבח והקריב עליו קרבן
4 – In this context we mention the jousting of last week that Tosfos writes that if it is done בדרך שמחה, damages that unintentionally occur, are not considered גזילה.
We spoke about the רמ”א in the laws of Purim OC 695, 2 that quotes some opinions that say concerning damage cause during the festivities of Purim פטור לשלם!
5 – דרך גדולתן.
This is a general concept that one needs to hold the ד’ מינים in a upright position ‘as they grew’.
Points discussed.
a – Rashi mentions the Lulav Aravos and Hadasim. He omits the Esrog!
b- The Halachah is that the Esrog too needs to be held with the פיטום on the top. When one sees an Esrog tree the פיטום is actually facing down, towards the ground.
Here is the reason we hold it Pitum up.
:שולחן ערוך > אורח חיים חלק ד > הלכות לולב
ב כל ארבעה מינים הללו צריך ליטלן דרך גדילתןמט דהיינו שיהא ראשיהם למעלה ועיקריהם למטהנ ואם הפכן בשעה שנטלן לא יצא ידי חובתו בנטילה זונא והאתרוג אע”פ שהוא תלוי באילן עוקצו למעלה מכל מקום דרך גדילתו נקרא עוקצו למטהנב וצריך ליזהר מאד בהדס שבא ממרחקים להתיר אגודתו ולראות אם מונח כתיקונו דלפעמים נותנים ראשו של בד זה בצד עיקרו של בד זה וגם לפעמים כופפין ראשי הבדיןנג:
c – We mentioned in the past what to do in the Southern Hemisphere.
d – What about the walls of the Sukkah? Do they need to be, if made of wood, ‘upright’?
We discussed the Tur OC 631 who says there is no requirement to do so despite some מדקדקים.
See the Bach here.
6- We continued from last week’s shiur about the שם ע”ב.