BSD
Sukkah 28b
Kislev 6, 5782. November 9, 2021
Short notes.
1- Don’t remember how we got to talk about this…..
Related the story of the time following the Rebbe’s heart attack in 1977. A woman in Crown Heights wanted to tell the Rebbe to watch his health. So she sent the Rebbe a few letters the previous Rebbe sent to her father, the Kapishnitzer Rebbe (or Kopycznitzer). It seems her father was ill because of not eating properly (fasting?).
In one, the previous Rebbe writes: I hear that your doctors instructed you on what to eat and what not to eat. But you are only following half of their regiment….what not to eat….
2- Discussed the story with Shammai who created a Sukkah by opening a hole in the ceiling. All this was done so that his infant grandson would be inside a Sukkah.
As to what the Halachah is, see here from the Alter Rebbe’s Shulchan Aruch. OC 640, S’3
אע”פ שהקטנים פטורים מן הסוכה מן התורה עד שיהיו בני י”ג שנים מכל מקום מדברי סופרים כל קטן שאינו צריך לאמו דהיינו בן שש שנים שלימות.
ואם הקטן חכם וחריף בענין שאינו צריך לאמו אפילו כשהוא בן חמש שנים שלימות חייב בסוכה כדי לחנכו במצות. אבל כשעדיין הוא צריך לאמו כשם שאמו פטורה כך הוא פטור אפילו מדברי סופרים כיון שהוא צריך לה:
Seems to say that a child over 7 must eat in a Sukkah. However, if he is ‘smart and sharp’ and ‘does not need’ his mother, the age for Sukkah for him is six and up.
3- The next Mishna states the general concept of תשבו כעין תדורו and the idea that “on Sukkos one makes his Sukkah as his permanent home and his house the ‘temporary’ one”.
We discussed how far this goes. Some people take this seriously and practically move into the Sukkah for the entire Yom Tov.
We mentioned the אליה רבה, a fundamental book on the שלחן ערוך. He writes that on Sukkos one should not cover the dining table of the house with a tablecloth! The reason for this is that doing so would show that the Sukka is not the permanent living quarters during Sukkos. OC 5639
Here is the פרי מגדים with many interesting points:
תרלט סעיף א (א) וישן. עיין ט״ז. על״מ בשם מהרי״ל ובמהרי״ו הרוצה לשחוק בקוביא ישחק בסוכה.
If one wants to play cards – do it in the Sukkah.
ראוי שלא לדבר בסוכה כ״א ד״ת, וכ״ש דברים בטילים שזה אסור אף בסוכה.
Preferable to speak only תורה in the Sukkah! Idle talk, which is prohibited regardless, is prohibited in the Sukkah.
עיין אליה רבה ראוי שלא לדבר חוץ לסוכה. וקוביא בדרך שאין איסור הנזהר תע״ב.
See the אליה רבה that says not to schmooze outside the Sukkah. [not only דברי תורה] Card paying, when permitted, is best in the Sukkah.
אין לכסות השולחן במפה בשבת וי״ט בבית כ״א בסוכה. ומשמע בח״ה אין מכסין כלל השולחן (אף בסוכה) ובשמע״צ יכסה גס בבית החורף יע״ש.
One should not cover the table of his house on Sukkos!! It seems that on חול המועד one does not need to place a tablecloth on the table. On Shmini Atzeres, one should cover both tables, in the house and in the Sukkah. [This is what the אליה רבה writes]
וכמדומה שאין העולם נוהגין כך רק מכסים השולחן אף בביתו גם ח״ה מכסין השולחן דיו”ט מקרי.
Comments the פרי מגדים:
It seems that no one does it. [not to cover the house dining table. They cover both tables]
On חול המועד, one should indeed cover the table because it is called יום טוב days.
4- We spoke about the issues of sitting in a Sukkah, as is מנהג חב”ד, even when it is raining.
A – בל תוסיף.
B – Having הנאה of the Sukkah when one is פטור. [If it’s windy, the walls and Schach provide some protection]
C- Being called a הדיוט.
D- Is it בכלל a Sukkah when it rains?