BS”D
Sukkah 18b / Pesach (2)
Adar 25, 5781, March 9, 2021
1- The Gemara introduces a major topic in the Halachos of Sukkah as well as Shabbos and Eiruvin.
פי תקרה יורד וסותם
This is a הלכה למשה מסיני that when a roof ends and is free standing (not on a wall) we view as if the end of the roof ‘shoots down’ a virtual wall.
2- We discussed the various limitation of this הלכה למשה מסיני as to when it applies. The ראשונים discuss if that it would work in a Sukkah that has with סכך on a frame without any solid walls. At the very least a Sukkah needs 2 solid walls before פי תקרה יורד וסותם can be applied to create the virtual 3rd or fourth wall.
3- Concerning פי תקרה יורד וסותם;
There is a pivotal פני יהושע that expplains this concept by asking a simple question:
The bottom of a Sukkah wall needs to reach within 3 טפחים of the floor for it to be considered a proper wall. The reason the Gemara gives is if ‘sheep can slip under a wall, they nullify the wall’.
Thus, asks the פני יהושע, how can a ‘wall’ that does not exist at all be considered a wall using פי תקרה יורד וסותם ?
His answer: A physical wall indeed needs to reach the bottom. A virtual wall ‘created’ by a הלכה למשה מסיני does have not such limitations since it does not physically exists to begin with!
We continued the story of the year that Erev Pesach occurred on Shabbos. See notes of last shiur.
4- We mentioned the word ‘cloisters’ קלויישטר״א to describe the word ׳אכסדרה׳. Rashi 17, a. Tos. 18,a .
Cloisters, Fort Tryon Park, NY
What exactly is a cloister? Most simply, it’s a covered walkway, but they’re often attached to religious structures. These cloisters were excavated from France and rebuilt in NYC between 1934 and 1939 and are now surrounded by rooms filled with art from the time.
1– Who were the Benei Beseira?
Maharsha. Reb Yehuda, Reb Shimon Reb Yehoshua.
2- Greatness of the בני בתירא that relinquished their positions.
Yerushalmi:
שלשה הניחו ב”ד בעוה”ז וירשו להם חיי עוה”ב, ואלו הן יונתן בן שאול ור’ אלעזר בן עזריה וזקני בתירא דשדין גרמא מן נשיותא ומנוני’ נשיא:
כל מה שיאמר לי אדם לעשות אני עושה, חוץ ממה שעשו זקני בתירה לזקני (הלל), שויתרו על הנשיאות ומינו אותו לנשיא עליהם (ירושלמי כתובות ו:ג).
Rebi once said “Anything I am told I would do, anything except what the בני בתירא did!
2– How could they forget?
A– Yerushalmi:
ת”ר הלכה זו נתעלמה מבני בתירא כו’. ירושלמי אמר ר’ אבין והלא אי אפשר לשני שבועות שלא יחול ארבעה עשר בשבת ולמה נעלמה הלכה מהם כדי ליתן גדולה להילל. שלשה הניחו ב”ד בעוה”ז וירשו להם חיי עוה”ב ואלו הן יונתן בן שאול ור’ אלעזר בן עזריה וזקני בתירא דשדין גרמא מן נשיותא ומנוני’ נשיא:
B – Pnei Yehoshua. Meshech Chochma. They forgot if burning it on the Mizbeach was permitted on Shabbos or perhaps it was burned after Shabbos.
פני יהושע פסחים סו א : אלא דמה שנתעלמ’ מב”ב היינו לענין הקטרת פסח דנהי דשחיטתו וזריקתו דוחה שבת איכא למימר דהיינו משום דאי אפשר בענין אחר דלא לידחי לגמרי משא”כ לענין הקטרה דאפשר להקטירו בלילה
במוצאי שבת. וכ”ה במשך חכמה. במדבר ט, ב.
C – Meiri. They knew the Halachah. What they forgot was the basis, source and reason for the Halachah.
D- Reb Yitzchok Elchonon Spector.
Being that most Jews lived in Bovel, they were unsure if the minority in EY consisted of a רוב to make the קרבן פסח a קרבן ציבור to override שבת.
ספקטור שו”ת באר יצחק, חלק א סימן יד, ב
זה גופא היה הספק של בני בתירא. דהא המה היו בזמן בית שני דלא היו שם שני שבטים…וכיון דהרוב נשארו בבבל יש לדון דאין דינם כקרבן ציבור שדוחה שבת… או אפשר דעם כל זה דינם כמו קרבן ציבור דהא על כל פנים כל ישראל דבארץ ישראל המה בני חיובא, וכמו הא דהוריות (ג ע”א) דאמר רב אסי דבהוראה הלך אחר יושבי ארץ ישראל, כפי’ רש”י שם דאותן הדרים בחו”ל אינם נחשבים מן המנין…ועל זה הספק בא הלל וקפשט להו למילף בגזרה שוה