BS”D
Sukkah 11b
Tishrei 25, 5781. October 13, 2020
1- We continued the topic of תעשה ולא מן העשוי, discussing a few more interesting examples.
A- The Pri Megadim – – פרי מגדים או”ח , משבצות זהב- י”ח A pair of ציצית that has 4 woolen strings and one linen (flax), creating a case of כלאים. One is prohibited from wearing this בגד. Now, what would happen if the linen string would be pulled or cut out of the ציצית, leaving the wool bundle intact? Would that be a case of תעשה ולא מן העשוי?
B- The controversy about sewing the ציצית to the בגד prior to placing it in a wash machine. This would avoid the strings becoming tied up and unusable. After the washing is complete – is the removing the sewn threads תעשה ולא מן העשוי?
See here from the הר צבי. OC 7
C- If one ties the ציצית strings, does that cause the ציצית to become פסול and consequently, when untying them create a case of תעשה ולא מן העשוי.
We mentioned the Beis Yosef who writes regarding the prohibition of לועג לרש, ‘mocking the poor’ which dictates that one should not perform Mitzvos in the presence of the deceased, such as in a cemetery.
When entering a cemetery one should hide his ציצית since the deceased buried there cannot perform Mitzvos.
The Beis Yosef (OC 23) writes that some לומדים tie their ציצית thinking that it makes their ציצית פסול. He disagrees for a few reasons. One of them is: If the tying causes the ציצית to become פסול then untying the knot upon leaving the cemetery is תעשה ולא מן העשוי!
Such is also the opinion of the Alter Rebbe. 23 3.
( יש נוהגין לקשור ב’ ציציות שבשני כנפות זה עם זה כשנכנסין לבית הקברות (ז כדי שתתבטל מצות ציצית שעליהם (ח) אבל לא הועילו כלום בתקנתם דאע”פ שקושרים זה עם זה לא נתבטל מצות ציצית על ידי זה שהרי סופם לחזור ולהתיר אותם:
2- We learnt the סוגיא of אגד. The binding of the Lulav.
3- The holding of the ארבע מינים.
Although the Gemara does not mention that the אתרוג should touch the Lulav and move around with it when performing the נענועים there is fascinating story of the Rikanti quoted by Beis Yosef. 651,11.
י א אם צריך לחבר האתרוג ללולב בשעת הנענוע ולנענע שניהם יחד או אם אינו מנענע אלא אגודת הלולב לבד ויד שמאלו שהאתרוג בה תהא עומדת במקומה בלי נענוע דבר זה לא נתבאר בגמרא ולא בדברי הפוסקים
Does one need to connect the Esrog and Lulav at the time of the Naanuim (directional movements), and to move them together, or, does one merely need to move the bound Lulav, and the left hand containing the Esrog remains in its place without movement? This has not been explained in the Gemara or Poskim.
אבל ה״ר מנחם מרקנ״ט כתב בפרשת אמור צריך לסמוך האתרוג עם שאר המינים שלא להפריד מן המין.
However, R’ Menachem of Recanati – הרקנטי – writes in Parshas Emor, that one should hold the Esrog close to the other of the 3 Kinds, so that they should not (be) separate.
וסוד זה נגלה אלי בחלום בליל י״ט האי של חג הסוכות בהתאכסן אצלי חסיד אחד אשכנזי שמו הרב ר׳ יצחק ראיתי בחלום שהיה כותב השם יו״ד ה״א והיה מרחיק הה״א אחרונה מן הגי האותיות הראשונות ואמרתי לו מה זה עשית והשיב כך נוהגים במקומינו
The reason for this was revealed to me in a dream the night of this Yom Tov of Succos, when a Chassid by the name of R’ Yitzchok was a guest in my home, whom I saw in a dream writing G-d’s name, separating the final ה, from the other 3 letters, and I asked him “what are you doing?”, and he answered that this was the custom in his place.
ואני מחיתי בו וכתבתי אותו שלם. ואשתומם על המראה ואין מבין. למחר בעת נטילת לולב ראיתי שלא היה מנענע רק הלולב ומיניו בלא אתרוג. והבנתי פתרון חלומי וחזר בו.
I rebuked him and wrote it completely. I was stupefied from this vision, and do not understand it. The next day, when we performed the mitzvah of taking of the Lulav, I saw that he only moved the Lulav without the Esrog. I then understood the meaning of my dream…