Mikvaos Siman 201, Shiur 7 02/26/19

Shiur 7 – 02/26/19

1- We learned the מחבר and רמ”א concerning placing one כלי into another and then dipping both into a mikvah.

The Mechaber uses the term  “a כלי טמא ” .  We discussed this at length that although today, for practical purposes, we do not have any practical halachos relating to טומאה and טהרה, at least as it pertains to food and כלים,  there was a time that some people kept their homes at a high level of ‘טהרה’.

רבי יוסף חיים

בן איש חי

For example, a Kohen, who needed to be טהור when eating תרומה, may have elected to have all his food, even the non תרומה, at a level of טהור. It would make life simpler for him. 

We spoke about these levels.

חולין at a level of  simple טהרה. 

חולין at the level of תרומה and  even higher – חולין at the level of קדשים. [We mentioned an even higher level – the level of the פרה אדומה].

2- Some say the famous בן איש חי kept to one of the above levels. 

3- We tried to understand the reasoning behind the Halacha in סעיף ט. The ש”ך quotes from R’ Shimson, (of Coucy), and his father’s explanation.  See below.

Related image

 

 

4- We reviewed a drawing showing a Mikvah with two ‘boros’ and how each elevates the water from the tap, which is ‘sheuvin’ to ‘mei geshomim’ and a kosher Mikvah.

 

5- Here is סעיף ט. Thanks to Dani Chitrik for the translation.

Mechaber

כלי טמא שנתן בתוכו כלים אחרים והטביל הכלי, עלתה להם טבילה אף על פי שפי הכלי צר ביותר, שהרי המים כנסים לו, ומתוך שעלתה טבילה לכלי הגדול עלתה טבילה לכלים שבתוכו – An impure vessel that other vessels were put inside of, and the vessel was immersed, their immersion is valid even if the vessel’s opening is very narrow, because water does get inside it, and since the immersion was valid for the large vessel, it is valid for the vessels inside of it.

ואם הטהו על צדו והטביל, לא עלתה להם טבילה עד שיהיה פיו רחב כשפופרת הנאד – However, If it was turned on its side and immersed, the immersion is not valid for them unless the opening is as large as a  vat spout.

וכן אם היה הכלי טהור ונתן לתוכו כלים טמאין והטבילן, לא עלתה להם טבילה, עד שיהיה פיו רחב כשפופרת הנוד – So, too, if the vessel was pure and impure vessels were put inside of it and it was immersed, their immersion is invalid, unless the opening is the size of a bladder spout.

 

הגה:

ומותר לטבול כלים בסל או בשק, דכיון דאינו מחזיק מים עדיף טפי מניקב כשפופרת הנוד (בית יוסף בשם משנה ופירש הר”ש פ”ו דמקואות ורמב”ם פ”ו) – . And one may immerse vessels in a basket or sack, since as it does not hold water, it is even better than an opening the size of a bladder spout.

——

ש”ך

ואם הטהו על צדו. כ״ח:

לשון ר’ שמשון – Rav Shimshon (ר”ש משאנץ) explained this halachic reasoning as follows:  דבפיו למעלה כיון שהמים צפים על גביו הוי חיבור בכל שהוא אבל כשמטהו על צדהו אין מתחבר למעלה אלא מן הצד לכך בעי שפופרת הנאד עכ”ל  –

When the opening of the vessel is upwards, because the water overflows on top, it’s considered a connection. Even if only a small amount touches the water above it. However, when the vessel is laying sideways, it’s not connected above to the water, and would therefore need an opening the size of a vat spout.

   ר”ל דמצריך שיהא הכלי נטבל בתוך המקוה ומי המקוה יהיו על גבי הכלי  – Meaning, that he, Rav Shimshon holds that Halachically we need the vessel to be immersed inside the mikvah and that the waters of the mikvah should be on top of the opening of the vessel.  

 א”כ כשפיו למעלה אז המים בתוך הכלי הנוגעים למקוה מתחברים למקוה ויש להם דין מקוה ומכסים על הכלי  – Therefore, when the mouth of the vessel is upwards, the water inside the vessel that is touching the water of the mikvah, connect it to the mikvah and is now considered as part of the original mikvah waters; and it now covers the 2nd vessel inside the first vessel. מה שאין כן כשמתחברים מן הצד   – However when the water is connected from the side  שאז מים שעל גבי כלים לא נחשבו כמי מקוה – Then in this instance, the waters above the vessel are not considered like the waters of the mikvah   רק מן הצד מה ששוה למי מקוה נחשב למי מקוה  – The only waters that are considered as if they’re mikvah water are those from the side which can only purify the outer vessel and not the inner one  כך פי’ הגאון אמ”ו זצ”ל – This is how my father explained it –  .והעט”ז פי’ בע”א והוא מגומגם ע”ש וע”ל סי’ ר”ב ס”ג

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *