Shiur 05/22/18 – Beitza 33b – 34a

Beitza 33b – 34a

The Gemara explains that the prohibition involved with lighting a fire on Yom Tov is that the person is ‘creating a new entity’. משום דקא מוליד ביום טוב.

Related image

We discussed that despite this clear Gemara, the Rambam (Y”T 4, 1) writes that the reason is ‘because one could have lit the fire before Yom Tov’.

The ראב”ד makes note of this.

אין מוציאין את האש לא מן העצים ולא מן האבנים ולא מן המתכות. כגון שחוככין אותן זו בזו או מכין זו בזו עד שתצא האש. וכן הנפט החד ביותר שהוא במים שמנידין אותם עד שידלק. או כלי זך קשה או זכוכית מלאה מים שמניחין אותה כנגד עין השמש עד שיחזור נגהה לפשתן וכיוצא בו וידלק. כל זה וכיוצא בו אסור ביום טוב. שלא הותר ביום טוב אלא להבעיר מאש מצויה. אבל להמציא אש אסור שהרי אפשר להמציא אותה מבערב:

אין מוציאין את האש וכו’. כתב הראב”ד ז”ל ויאמר מפני שהוא מוליד ואין כאן הכנה והוא הטעם שמפרש בגמרא עכ”ל:

We mentioned the Alter Rebbe (502, 1)  that combines both reasons: מוליד  and the lighting the fire prior to Yom Tov.

2- We spoke about an important, but unknown to many, Halachah that is the basis for many of the things we do on Yom Tov.

Even though one is permitted to cook on Yom Tov this applies only to food that cannot be cooked before Yom Tov or food that will lose some of its taste by being cooked a day before Yom Tov.

Food that tastes better when aged, such as lokshen, (  סעיף ו ) one is prohibited from cooking on Yom Tov!

Image result for lokshen

The reason is that one will be busy all Yom Tov cooking food and forgetting about שמחת יום טוב.

[We mentioned some Poskim that say this about potatoes!]

See Alter Rebbe here.

3- An ancient  method of cooking was by heating a clay or ceramic tile and then placing food on this red-hot tile.

There is a prohibition against heating new and unused tiles because either it is necessary to test them before use since some tiles may crack in the oven making them useless, or because it is the final stage of production of the tiles.  מכה בפטיש.

3- From this the Gemara swung into הלכות טריפות concerning a chicken that was stepped on or smashed against a wall. We discussed the concept of ריסוק אברים – dislocated limbs and the 24 hour one must wait until the shechita to ensure the chicken is not a treifah.  

4- We mentioned some of the issues of chicken producers throwing the chicken crates off the trucks if that is considered ‘a chicken that fell’  – נפולות.  The real מחמירים have each chicken walk four amos prior to shechita. See here.

Related image

latest in fowl fashion from the Chicken Runway

5- We continued discussing shechting a ספק טריפה on Yom Tov.

While shechting in general is permitted since most animal are not treif  (although we mentioned the Maharshal, quoted by the Alter Rebbe, that says that today one should not shecht on Yom Tov ) if the animal loses its חזקת כשרות (as above, a chicken that fell or was crushed) then it may be an issue just like using new tiles to cook. The tile may crack and the chicken may turn out to be treif.

Image result for too many cooks spoil the broth

6- Our Gemara discusses a case where many people are involved in the cooking process each doing a different parts. One of the them is ‘bringing the water’,  

We began to discuss the issue of cooking water on Shabbos and Yom Tov.

Some interesting facts that we will continue next week.

Image result for boiling water

a- Is cooking water considered ‘cooking’?! The Halacha is that one who cooks something that does not need to be cooked (i.e. something that is already cooked) is not חייב. 

Image result for water vapor cycle in pot

So water, since it does not change when cooked and returns to its original state once it is cooled off does not ‘need to be cooked to be consumed’.  רדב”ז

ולענין דבר הנאכל כמו שהוא חי אם יש בו משום מבשל בשבת לענין מלקות אינה לוקה אבל אסור מדרבנן.

[The Alter Rebbe disagrees on raw fruit].

See Rambam (Shabbos 9, 1) and Kesef Mishna that quotes the רמ”ך. He was Reb Moshe HaKohen from Lunel. A city in the Provence, France that was founded by Jews from Yericho. (Now it’s free of Jews and lehavdil, a nest of terrorists)

b- what is the temperature of cooking water? Boiling or is just warming is also considered cooking?

We mentioned the אגלי טל.

בהפנים סעיף ח’ החמרתי במים כדאיתא שם, ומקור הדברים עפ”י מ”ש בס”ק י”ט אות ט”ז עייש”ה, וחוזרני בי מדברים אלו דאין ראי’ מבישול עכו”ם דחשוב בישול משום החימום לבד, דאף דהמים שותין אותן כשהן חיין זהו כששותה אותם צוננים, אבל השותה אותן חמין אינו שותה אותן אלא מבושלין, והעד שמחממין את המים עד שיעלה רתיחות כדי שיבושלו כל צרכן, וכשכבר נתבשלו ונצטננו אין מחממין אותן כל כך רק עד שיהי’ מחוממין הראוי’ לשתי’, ש”מ שחמין אין שותין רק מבושלין, וע”כ כשמבשלין המים לשתותן חמין חשיב בישול לא בשביל החמום לבד, רק משום הבישול דלשתותן חמין צריך אל הבישול ג”כ וכו’

We mentioned the source for the prohibition for cooking water on Shabbos being our Gemara, from the

פרי חדש, 68- p123 . טור ב, שו”ה מהכי

http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=yd_x4563

To be continued.

.פמ”ג – אף שיש בישול א”ב בדבר לח, מ”מ יתכן ששמן של אווז שא”א לאכלו חי יש בא”ב. רנד, א”א, א.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *